Ciné Asie | AMÉRASIA MUSEUM DAY
8058
page,page-id-8058,page-template-default,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,wpb-js-composer js-comp-ver-4.1.2,vc_responsive

AMÉRASIA MUSEUM DAY

The 4th edition of the AmérAsia Film Festival will launch it’s programming at the Montreal Museum of Fine Arts (Auditorium Maxwell Cummings) with a day of FREE events, listed below.

Practitioner’s Lab: Research Creation // 11:00

> multidisciplinary artist Mi-Jeong Lee will be showcasing her video installation and performance, More Than Here: Midnight to 4am and discuss her conception of research creation

 

Camera Aesthetics Workshop: the long take // 13:00

> workshop taught by film scholar Peter Rist and SenseLab collaborator Erik Bordeleau
> discuss aesthetics of three Taiwanese master films: Le voyage d’un ballon rouge, A Brighter Summer Day, and Visage
> lead-into the showing of one take films as part of the One Piece Film Challenge

Le voyage d’un ballon rouge / A Brighter Summer Day

Guest speaker: Peter Rist
Language: English


Film scholar Peter Rist will discuss the general style of the Taiwanese New Wave films of the 1980s, with an emphasis on Hou Hsiao Hsien’s Le voyage d’un ballon rouge and a brief talk on Edward Yang’s A Brighter Summer Day. Le voyage d’un ballon rouge pays homage to French Impressionist painting, the city of Paris, and most notably the original French film titled Le ballon rouge (Albert Lamorisse, 1956). Hou’s film has never been shown in Montreal, although it has received high acclaim in the rest of North America. Rist will be showing clips of the film in conjunction with his talk and showcase in depth the particularities of Hou Hsiao Hsien’s style.

 

Visage (Tsai Ming-liang, 2009)

Conférencier invité: Erik Bordeleau
Langage: français

 

 

Tsai Ming-Liang insiste régulièrement sur l’importance déterminante de la présence de Lee Kang-Sheng dans son cinéma. Discutant des motivations entourant la production de Visage (2009), tourné au musée du Louvre, il raconte:

« Lee Kang-Sheng entre en symbiose avec le temps des films, avec le temps dans les films. J’aime beaucoup l’observer car encore une fois ce travail d’observation est l’essence du cinéma selon moi. Observer Lee Kang-Sheng, c’est pour moi se mettre en rapport avec l’idée du temps. Sur le tournage, je suis en état de patience. J’attends d’observer des signes qui manifestent le passage du temps. »
Dans le cadre de ma présentation, j’aimerais explorer brièvement quelques aspects éthiques et esthétiques de cet art de l’attention immanente pratiqué par Tsai. Comment s’opère pour lui le passage de la vie à l’art, et de l’art à la vie? Nous aborderons l’usage du plan-séquence dans son cinéma en rapport avec l’idée d’idiorythmie, laquelle suggère, comme son étymologie l’indique, la possibilité pour un être de vivre selon son propre rythme, en résistant aux hétérorythmies et autres synchronisations forcées du pouvoir.

 

One Piece Film Inauguration Screening // 15:30

> showcase first screening of emerging and professional filmmakers one take films that are less than five minutes

> will be critiqued by a panel of judges
> three winners will be announced during the festival

 

Masterclass with Kidlat Tahimik // 19:00

> father of Philippine New Wave will talk about ongoing film project, Memories of Overdevelopment, which has been in the works since 1980
> discuss the move from 16mm film to digital video
> film professor Catherine Russell will host

 

SCREENING: Memories of Overdevelopment // 20:30

> semi-autobiographical film which follows Kidlat Tahimik (literally ‘Quiet Lightning’) as he discovers that the American dream of space travel, industrialization and technological superiority are really sweetly scented illusions which quickly reveal themselves to be less than benign
> director will be present

SPONSORS AND PARTNERS

  • MM
  • phiphi
  • SenslabSenslab
  • CineoutCineout
  • MontrealMontreal
  • CanadaCanada
  • cocococo
  • CineasieCineasie
  • Le Christal Chinois
  • Kyozon
  • Metropole
  • Main Film
  • La vitrine
  • MultiMonde
  • cpccap
  • AfterImages
  • cprm
  • fpctcq